Friday, August 21, 2009

Majlis Solat Hajat & Bacaan Yaasin

Sungai Besar ..20 Ogos 09. Majlis Bacaan Yaasin dan solat Hajat untuk peperiksaan UPSR dan SPRA telah diadakan dimasjid ini. Ianya dianjurkan oleh JK Sekolah Kebangsaan Seri Makmur dan mendapat kerjasama yang amat baik dari pihak masjid ini. Sebenarnya ianya bukan perkara baru acara ini diadakan. Sudah menjadi kelaziman setiap sekolah yang berhampiran mengadakan acara seumpama ini dan menjadikan masjid ini sebagai tempat melangsungkan majlis tersebut, apatah lagi masjid merupakan tempat yang paling sesuai untuk acara yang sedemikian.
Menurut salah seorang JK pelaksana majlis tersebut Us. Baharuddin Halit menyatakan perkara sedemikian akan terus berjalan seperti yang dijadualkan dari tahun yang sebelumnya, sekarang sehinggalah tahun-tahun yang berikutnya. Beliau mengharapkan pihak masjid terus menerima segala acara yang sedemikian untuk kabajikan serta maslahat anak-anak serta generasi akan datang. Biasanya sekolah menjemput imam yang didatangkan khas untuk majlis tersebut namun kali ini majlis tersebut diketua oleh imam Masjid Makmuriah iaitu Us. Hj Mohd Anuar Abd Wahid dan dibantu oleh imam-iman yang lain.
Majlis bermula selepas selesai solat maghrib dengan bacaan Yaasin dan selepas solat Isyak disudahi dengan solah Hajat dan diakhiri dengan jamuan. Moga segala usaha murni ini mendapat keberkatan dari Allah serta diperkenankan hajat semua penjaga untuk kejayaan anak-anak mereka dan dihindarkan dari segala mara bahaya seperti wabak H1N1 yang kini sedang melanda negara ini. Apa yang diharapkan masing-masing pihak sedar tanggungjawab mereka masing-masing.

0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates