Thursday, August 12, 2010

[ air busuk dari kubur ]

Nama lelaki ini Ali (Bukan nama sebenar). Dia bujang lagi tapi sudah berumur 40an. Dia hidup sebatang kara.Mak ayah dah tak ada tapi adik beradik ramai, namun semuanya sudah berhijrah ke pekan2 besar. Nak dijadikan cerita pada hari sabtu waktunya dalam tengahari si Ali ni pergi la ke kedai untuk beli sedikit barang.


Dia tido...sampailah tengahari hari ahad. Orang kampung jumpa badan dia penuh dengan semut kerengge. Periksa punya periksa, INNALILLAH.. sudah meninggal rupanya si Ali ni. Badan dia pun dah keras kerana maybe dah lama meninggal, lewat tengahari baru orang kampung jumpa.

Ali ni ada la beli insurans..paling banyak pun kalau boleh dapat dalam RM10k jek pasal kes mati mengejut. Disebabkan adik-beradiknya yang jarang balik jenguk dia ni meleleh air liur nakkan RM10K tu. Macam ler duit tu banyak sangat. Sanggup pulak setuju untuk buat post-mortem kat jenazah si Ali...korang tau la nak wat post-motem ni cam maner...habis sumer di belah..otak, perot....kejam betoi ! Yang paling kejam adik beradik si Ali ni la. Dah la jenazah Ali ni terasa sakit sakaratul maut masih tak hilang lagik..pastu kena belah, toreh pulak. Siksa mayat yeop !

Okay. Dah settle citer yang nih...masa nak kebumikan Ali ni tak ada apa-apa masalah. Cuma yang aku nak citer kat sini ialah jiran sebelah kubur dengan Ali nih. Makcik nih sekampung la jugak dan telah meninggal baru sebulan. Masa nak kebumikan jenazahnya, 3 kali dorang korek liang kubur tetap tak boleh muat-muat nak masukkan jenazah..pastu dorang buat macam maner aku tak tahu ler, masukkan jugak la kot.

Time nak korek kubur untuk si Ali ni air yang bertakung dari kubur makcik sebelah nih pulak bertakung kat tepi kubur si Ali. Biasanya bila hujan, memang becak la kawasan kubur . Dan air dari dalam tanah, mau tidak mau terbit juga ke permukaan. Subhanallah...baunya punya la busuk ya..amat..! Biasalah bau mayat yang baru pecah perot.

Orang kata makcik ini masa hidupnya suka ambik tanah sempadan orang..kira macam gila tanah la camtu. Cerita ini aku dengar dari pak, mak mertua dan adik ipar aku yg menyaksikan peristiwa itu depan mata dorang.

0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates